Województwo Zachodniopomorskie nie udzieli pożyczki Przewozom Regionalnym – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” marszałek województwa Olgierd Geblewicz. Identyczną decyzję podjęły już także władze woj. mazowieckiego i śląskiego.
Kierownictwo PR zwróciło się niedawno do 16 samorządów wojewódzkich, będących współwłaścicielami spółki, o udzielenie w sumie 25 mln zł pożyczki na spłatę części zadłużenia PR wobec PKP Polskich Linii Kolejowych. Ma to związek z informacją, która ujrzała światło dzienne przed kilkoma tygodniami, że sytuacja finansowa PR jest na tyle zła, że spółka nie jest w stanie wywiązywać się ze spłaty rat będących efektem ugody z PKP PLK, dotyczącej zaległości finansowych powstałych w latach poprzednich. Dodatkowo prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz ujawnił niedawno, że obecnie pojawiają się też problemy z bieżącymi płatnościami PR na rzecz PKP PLK z tytułu użytkowania infrastruktury.
Informowaliśmy już wcześniej, że pożyczki nie udzieli Przewozom Regionalnym dwóch z trzech największych udziałowców spółki: woj. mazowieckie i woj. śląskie. Identyczną decyzję, jak się dowiedzieliśmy, podjął Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego.
– Udzielenie pożyczki dla PR w opinii Kancelarii Prawnej Urzędu Marszałkowskiego stanowiłoby niedozwoloną pomoc publiczną, zgodnie z art. 107 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Tę opinię podzielił Zarząd Województwa rozpatrując sprawę pożyczki na posiedzeniu w dniu 28 października – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Olgierd Geblewicz.
Brak spłaty zadłużenia przez PR teoretycznie może skutkować zajęciem przez PKP PLK taboru i nieruchomości będących własnością przewoźnika – są one bowiem zabezpieczeniem ugody. Coraz głośniej mówi się o tym, że taka ewentualność może nastąpić, a jej skutkiem będzie utworzenie przez PKP PLK spółki-córki, która zajmie się eksploatacją taboru.